Rotorua

2 mei 2018 - Hamurana, Nieuw-Zeeland

De ochtend werden we wakker en bij t opendoen van de gordijnen zagen we het prachtige uiticht! Het was zeker heel mooi.
Daarna eten, aankleden en inpakken. Toen we weg wilden gaan kregen we een berichtje van Darren. Er was een overstroming in Rotorua, of we daar last van kregen. Ehm wat?? Oeps. Jeroen heeft toen maar gebeld naar de eigenaar van het huisje in Rotorua. Het water was al gezakt en t huisje zelf staat op een berg, dus daar hebben we geen last van. Gelukkig. We wilden onderweg nog wat dingen zien, dus voordat we in Rotorua zouden zijn, zou t wel helemaal gezakt zijn. op hoop vam zegen.
We zijn dus vertrokken eerst naar Taupo zelf. Daar waren we nog niet geweest. Tijdens het rijden door de stad besloten we om niet te stoppen. Alle steden zijn hier zo goed als hetzelfde... Dan door naar Huka falls. Dat is 5 min boven Taupo. Het was door de regen vam afgelopen dagen extra wild. Het was wel mooi, maar het was niet een echte waterval die meters valt. het gaat stukje voor stukje naar beneden. Ikzelf vind dat minder intressant. We hebben daar wel even rondgelopen en fotos gemaakt. Zelfs tikkertje gespeeld. Daarna door naar craters of the moon. Weer 5 min rijden... Wat een prachtige natuur. Het was daar enorm warm door de hete lucht vanuit de aarde. We moesten ook echt op de paden blijven, dus fenna in een buggy van t park. een offroad buggy. het was een wandeling van 45 min met nog een mogelijkheid van 15min extra over een berg.
Er zijn daar allemaal hydrothermale bronnen. Hele warme water bronnen. Thijs vond het best wel spannend. vooral waar diepe kraters waren met de bronnen daarin. Toch heeft hij alles meegelopen. Stoer hoor. Jeroen heeft het extra kwartiertje wel gelopen. wij niet. Ik wilde daar weg. Er was nameijk 1 nadeel aan dat park en dat waren wespen!! ze waren echt overal en dan ook met minimaal 5 tegelijk...

Onderweg naar dit park zagen we een cafe met een helocopter ernaast waar je in kon kijken. Het was inmiddels lunchtijd, dus daar maar wat gegeten. Er stond ook een mand met speelgoed, dus we hebben rustig de tijd genomen.
Daarna door naar Rotorua. daar wat boodschappen doen en even rondlopen, want we hebben afgeproken dat we er tussen 3 en 4 zouden zijn en t was las 1u. en nkgmaar een half uur te rijden ;-)
We zijn gestopt vlakbij een mooi gebouw wat het informatiecentrum bleek te zijn. buiten zag thijs allemaal kunst of speeltuin. we zagen t niet goed.. dus maar kijken. Het was ook een combinatie. er waren kleine trampolines, Klimtouwen, maar verstopt in kunst.
Daarna even een souvenierwinkel in en daarna een rondje gelopen. terug maar de auto en supermarkt.
Het huisje daarna was even zoeken, maar een prachtig huisje met tuintje en uiticht. De eigenaren zijn van geëmigreerd vanuit nederland in 1982. Ze spreken nog best nederlands en dat is heel fijn voor de kinderen. Ook werd al heel snel de duplodoos gevonden, waar thijs niet meer van af kon blijven. Alle dagen dat we hier zaten was hij heerlijk aan t spelen voor en na alle ondernemingen.
De volgende dag gaan we eindelijk naar de maori's. De oorspronkelijke bewoners van dit land voordat de engelsen hier kwamen. de stammen bestaan nog steeds. Bij het kopen van de kaartjes tweifelden we nog of we de maori show bij wilde wonen. Het duurt 45 min. Best lang voor de kinderen, maar zo bijzonder dat wilde we toch wel. Die show zou over 15 min beginnen, dus meteen maar naar de wc en naar de show. konden we daarna rustig kijken.
Wat was dat fantastisch. Wat een presentatie. heel indrukwekkend. Jeroen mocht zelfs even meedoen. De kinderen vonden het ook erg mooi. En ze bleven ook de hele tijd stil.
Daarna even een ijsje gegeten en even bijgekomen. Toen opweg naar de rest van t park. eerst t oude dorp. Daarna naar de geiser geweest. Ook wel erg bijzonder. Nog ook nog veel modderbluppoelen gezien zoals we dat maar zijn gaan noemen;-). Er was ook een stuk afgesloten vanwege de overstromingen. maar toen we eruit gingen kwamen we buiten een nederlande mevrouw tegen met haar moeder die vertelde dat in andere dorpen/parken de helft of meer dicht was. Wij hadden het goede park gekozen dus;-) We zijn daarna richting het meer gereden waar een grote speeltuin was en een eettentje. want we moesten nog lunchen.
jeroen heeft daar mensen gesproken die ons wat tips gaven voor de volgende dag. om 15.30 weer naar huis, kunnen ze nog even spelen(dag verwerken) voordat ze naar bed gaan.
De volgendeochtend rustigaan gedaan en toen naar de tip gereden. 45 min rijden en toen bleek het laatste stukje weg ook afgesloten te zijn. nouja, we gaan toch. tijden die 2km lopen over de weg zagen we ook wel waarom. hele stukken berg waren naar beneden gevallen. Uiteindelijk waren we dan op de topplek. een beek waar t warme water van de warmwaterbronnen en t koude water van de rivier samen kwamen. Het was dus een lekker tempratuurtje.
Heel bijzonder om midden in het regenwoud in t water te zwemmen..
Om 1u zaten we weer in de auto terug. Boodschappen doen en een plekje zoeken om te lunchen. Nou we vonden geen plek om te eten, maar wel een avonturenpa(met brood in de hand) naar nog een waterval. Nou die was duidelijk minder bezocht. we moesten aardig door de wildernis heen, wat het natuurlijk extra leuk maakt ;-)
Daarna verder eten en drinken in de auto en weer in t huisje. morgen gaan we naar auckland. Daarna nog 1 huisje en dan komen we al weer naar Nederland.

1. Esther:
    3 mei 2018
    Wauw, wat vind ik het geweldig om jullie belevenissen te lezen. Het lijkt of we een beetje meereizen, leuk hoor! Hier alles goed, we kijken geregeld met de kinderen naar de foto's en dan zeker de foto's waar Fenna op staat. Nou, we wensen jullie nog een hele fijne reis verder!
    Groetjes, Esther
  2. Ilse Mulder:
    3 mei 2018
    Lieve Esther en Seline,
    wat leuk dat jullie geregeld de fotos kijken met de kinderen. Fenna is wel een stuk groter en wijzer geworden. Fenna en Thijs spelen nu ook meer samen. volgende week zijn we al weer thuis. We komen dinsdag over een week wel even langs.
    bye bye.