Awatuna

20 april 2018 - Awatuna, Nieuw-Zeeland

De reis naar dit huisje was prachtig. Arthurs pass was erg indrukwekkend. De "lord of the rings" bergen maakten wel indruk. Gollom hebben we zelfs gezien!! een heel groot beeld van hem op een cafe... we reden erlangs...

In arthurs pass (ook een plaatsje) een cafe gezocht, want er zouden kea's rondlopen oo de parkeerplaats. Het was ook nog een lunchtijd, dus een goede combi. Wij bij een cafe wat te eten gehaald en bij het raam gaan zitten. Alles wat we zagen, niet die slooppappagaaien. Nouja helaas. toch maar doorereden. Al snel kwam er een vieuwingpoint. Wij stoppen en er zat een engels meisje op haar knieen ergens naar te kijken. Haar vriend zei dat we zachtjes moesten komen en daar was hij... De Kea! jeetje wat was hij groot!! Fenna wilde er meteen opaf, want in de dierentuin kon dat ook, maarja dit was een wilde. Toen ik me omdraaide zag ik dat er nog 2 achter hun auto stonden. Uiteidenlijk hebben we er 4 gezien. Mooie beesten, maar gevaarlijk voor je spullen en de auto. Ze slopen alles. Je mag daar ook niet met je camper overnachten, want de kans dat de suto start sochtends is daar een besl stuk kleiner. We zijn dus maar weer in de auto gestapt. na een tijdje daarna reden we een bocht om.. en weg waren de bergen... blijft toch raar hoe plotseling dat is. Het plaatsje waar we heen moesten herkende de navigatie niet, dus maar de dichtbijzijnde grotere plaats gezocht.. redelijk in de buurt daarvan zat ik te lezen in de routebeschrijving en herkende ik een kruispunt waar we net voorbij zijn geweest. Dus we waren er bijna. 2 min daarna moesten we op een 100 weg stilstaan om de bocht te kunnen maken naar ons huisje. Jeetje wat verstopt... Maar wel weer mooi.

Na het inruimen even boodschappen gehaald voor alle 3 de dagen, want ze voorspellen heel slecht weer!! Nu was het nog mooi, dus lekker van de zon genoten, eten en de kinderen naar bed doen.

"Wat zullen we vandaag eens gaan doen" zeiden we tegen elkaar. Het zou droog zijn van 11 tot 3 ongeveer. inmiddels was het al 10u, maar regende het nog enorm. We kunnen naar de gletsjers, maar dat is minimaal 2u heen en 2u terug... meteen na een dag in de auto is dat niet ideaal... Op de kaart gekeken en daar vonden we shantytown. Een museum over nz tussen 1850 en 1940. Stoomtreintje erbij en goudzoeken... "gaan we doen"
Als thijs museum hoort is hij al blij, dus snel Lunch inpakken en gaan. Nog even kijken of de tuindeur op slot zat en toen zag ik m. Een wel hele rare loopvogel in onze tuin. Ik riep jeroen en we waren het eens. Een Kiwi!! in onze tuin!! Snel rustig naar buiten, want zodra we een telefoon of fotocamera hadden was hij weg. Helaas hebben we hem niet meer teruggezien. Dus maar naar t museum. Het was maar 23 min met de auto, Dus toen ik achterin hoorde, is het nog ver?? waren we er al..
We waren net op tijd voor een ritje met de stoomtrein. Was erg leuk. Wel een heel klein stukje maar. We hebben in de locomotief kunnen kijken. Daarna was de stop bij een houtzagerij, daarna gelopen naar de ingang want daar waren alle gebouwtjes. Overal even ingeweest. De kinderen hebben niet zoveel gedult nog dat je ze echt wat kan leren, maar volgens mij hebben ze er zeker wat van opgestoken. Na 2u waren we eigenlijk klaar, maar achte de speeltuin zag ik een bordje. 5min lopen naar uitzichtpunt. Door het regenwoud. Dat was ook wel erg leuk, maar door de vele regen ook wel glibberig. Op weg naar beneden hoorde we opeens een heel raar geluid en toen zagen we weer 2 kiwi's en een kleintje lopen. We waren er inmiddels achter dat het geen kiwi's waren maar weka. Ze lijken heel erg veel op elkaar. Helaas... nog geen kiwi gezien.
Daarna even in de speeltuin. Nog even in de stad gekeken, maar dat was niks bijzonders. We zagen alleen wel een zwembad.
De nacht was vreselijk... wat een regen en onweer!!! De kinderen een aantal keer wakker. Onze slaapkamer was aangebouwd. Nou dat is te merken. je hoort zoveel van buiten en de regen lijkt allemaal wel hagel...
En om half 6 komt de trein langs denderen..
Beide sochtends maar rustig aan gedaan. eerst heb ik nog wat geslapen en na het ontbijt ging jeroen nog even liggen. Ik had besloten dat ik niet naar de gletsjer ging. Het regende echt enorm.. is een stuk lopen en als je daar al heenmag met dit weer, zijn de kinderen met 5min daar klaar. Jeroen moest nog beslissen of hij wel wilde of niet. De eigenaren kwamen nog langs. Die dachten dat we vandaag zouden vertrekken... foutje.. Zij gaven ons de tip om naar het zwembad te gaan. Nou dat vonden de kinderen wel wat. nog wat geluched en daarna erheen. Ze vonden het geweldig. En wij ook.
Maar na een slechte nacht en zwemmen waren ze helemaal op. Vroeg eten maar en dan optijd er weer in straks. Morgen zitten we aan het zandstrand met 18 graden en zon!! Kijk er enorm naar uit... Kan fenna eindelijk haar "suiker" maken. Geen idee waar ze dat van heeft, maar ze wilt altijd maar suiker maken en uitdelen... Terwijl ze niet echt van zoete dingen houdt..